Een brochure maken kan soms best lastig zijn. Waar moet je precies aan denken? Wat zijn de do’s en de don'ts voor je ontwerp? Wij nemen je mee langs een aantal voorbeelden die jou op weg kunnen helpen. Want een goede brochures kan jou op verschillende manieren helpen om te groeien en mensen te bereiken. Lees je mee?
Wat is het eerste dat de lezers van een brochure zien? Juist, dat is de cover of ook wel het titelblad genoemd. Belangrijk dat je hier dus punten mee scoort. Belangrijkste is dat je cover overzichtelijk is. De informatie die erop staat, moet goed en duidelijk leesbaar zijn. Met een mooie foto of een afbeelding maak je het plaatje vervolgens compleet. Met de cover kun je ook al heel goed de stijl van de brochure of zelfs het hele bedrijf al laten zien. Ideaal als onderdeel van jouw huisstijl dus. En of je het nu gaat inzetten als programmaboekje, productcatalogus of als glossy: herkenbaarheid blijft altijd een essentieel onderdeel van al het drukwerk.
Heb je mensen met je cover kunnen prikkelen om verder te bladeren en te lezen? Dan heb je je eerst succesje al binnen! Maar dan de inhoud, waar het uiteindelijk allemaal echt om draait. Wij vertellen je graag, aan de hand van voorbeelden, waar je op moet letten.
Hier kunnen we heel kort over zijn: zorg voor een goed leesbare tekst. Voor je broodtekst houd je het beste een lettergrootte van 9 tot maximaal 12 pt. aan. Kleiner leest niet prettig en groter maakt het lezen ook niet direct beter. En welk lettertype gebruik je? Er zijn grofweg twee soorten te onderscheiden: lettertypes met schreef en schreefloze lettertypes. De lettertypes met schreef kunnen over het algemeen sneller gelezen worden. Handig bij grotere stukken tekst. De schreefloze lettertypes zien er moderner uit, maar lezen ook iets minder makkelijk.
In veel gevallen zal een brochure niet direct van A-Z gelezen worden. Maak daarom handig gebruik van titels en tussenkopjes. Op die manier kan de lezer eenvoudig zelf navigeren wat voor hem/haar interessant is. Door een interessante (tussen)kop te gebruiken, trigger je je lezer nog eens extra om de tekst door te nemen.
Afbeeldingen en foto’s kunnen in je brochures verschillende doeleinden hebben. Natuurlijk geven ze je ontwerp kleur. Maar je kunt het juist ook heel goed informatief gebruiken. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden is niet voor niets een populair gezegde. Zo is het bijvoorbeeld een heel eenvoudige manier om je tekst te verduidelijken of voorbeelden te geven.
Dit zal natuurlijk afhangen van het doel waarvoor je de brochure wilt inzetten, maar wat wordt er verwacht van de lezer? Zorg in ieder geval voor een duidelijke afsluiting met bijvoorbeeld een website, een e-mailadres of andere contactgegevens. Zo kan de lezer je altijd bereiken wanneer hij/zij meer informatie wil of geïnteresseerd is.
Er zijn verschillende soorten brochures waar je uit kunt kiezen. Welke voor jou het beste is, is afhankelijk van wat jij er mee wilt doen. Hieronder vind je kort de verschillende opties.
Als je weet wat voor soort brochure jouw voorkeur heeft, dan kun je gaan nadenken over wat er in de brochure moet komen. Het grote voordeel van een brochure ten opzichte van andere soorten drukwerk, is de ruimte. Je hebt namelijk meerdere pagina's die je kunt laten bedrukken. Kom je net wat ruimte te kort? Geen probleem: je bestelt eenvoudig een aantal pagina's extra.
Tags: