Je bent er over uit en je wilt een brochure laten drukken. Maar hoe pak je dat aan? En nog belangrijker: wat mag er niet ontbreken in een goede brochure? Wij behandelen in dit blog vier verschillende punten die jij zeker mee moet nemen in je ontwerp. Lees snel verder!
Het klinkt misschien heel logisch, maar een goede cover is onmisbaar voor een goede brochure. Dit is namelijk het eerste dat degene die jouw brochure in handen heeft en te zien krijgt. De indeling van de cover, dat zal niet voor iedereen gelijk zijn. Maar er zijn wel een aantal punten waarop je sowieso punten scoort.
Een duidelijke titel. Dat kan simpelweg een titel zijn van het boekwerk. Denk aan bijvoorbeeld een magazine, zoals de Panorama, LINDA of Autoweek. Gebruik je de brochure als een productcatalogus, dan is de naam van het bedrijf een goede titel. Als subtitel kun je dan de naam van de collectie meegeven als verduidelijking. Dan wordt het bijvoorbeeld ‘Voorjaarscollectie 20..’. Dan is het voor iedereen direct duidelijk welke brochure er gelezen wordt. Wel zo handig.
Daarnaast is een coverafbeelding erg belangrijk. Een goede afbeelding of foto maakt dat de cover als geheel er een stuk aantrekkelijker uitziet. Zorg er wel voor dat de afbeelding op de cover in één lijn staat met de inhoud. Zo wek je geen valse of verkeerde verwachtingen en wordt het één mooi geheel.
Naast de eerder genoemde titel en eventuele subtitel kun je ook alvast een kleine teaser geven over de inhoud. Staat er bijvoorbeeld een interview in? Dan is een leuke of opvallende quote een goed idee. Dit nodigt uit om verder te lezen. Heb je geen interviews of andere interessante verhalen? Dan kun je je beter richten op enkel een mooie foto of afbeelding + de titel. Je hoeft dus niet koste wat het kost een extra tekst op de voorzijde te plaatsen.
Dit is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt bij een onmisbaar onderdeel voor je eigen brochure. Toch is dit ontzettend belangrijk. Het geeft de lezer een helder en duidelijk overzicht van de inhoud. Probeer dit zo overzichtelijk mogelijk vorm te geven. Heb je erg veel verschillende onderwerpen en/of hoofdstukken? Dan kun je het beste werken met hoofdtitels en subtitels. Ondanks de vele informatie blijft het zo duidelijk.
Extra tip: vergeet de paginanummering niet. Bijvoorkeur in het midden of in de buitenste hoeken. Zo wordt het bladeren naar de juiste pagina vanuit de inhoudsopgave een stuk gemakkelijker.
Een foto of afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden. Afbeeldingen en foto’s kunnen verschillende doelen hebben voor jouw brochure:
Informeren: de afbeeldingen geeft (extra) informatie die niet wordt behandeld in de tekst.
Ondersteunen: de afbeeldingen ondersteunen of bevestigen wat er in de tekst staat.
Decoratief: De afbeeldingen geven de brochure een mooie uitstraling. Zorg er wel voor dat deze afbeeldingen passen bij de tekst. Zomaar een afbeelding die er totaal niet bij past kan ook averechts gaan werken.
Het gebruik van afbeeldingen zorgt ervoor dat de brochures er mooier, strakker en beter uitziet. Het breekt lange stukken tekst op, waardoor teksten beter en fijn te lezen zijn. Zorg er wel voor dat je afbeeldingen gebruikt van goede kwaliteit. Bij voorkeur alleen afbeeldingen met een resolutie van 300 dpi (dots per inch). Zo weet je zeker dat de foto’s en afbeelding haarscherp gedrukt worden.
Tip: De brochures - vooral de geniete brochures en de gelijmde brochures - lenen zich perfect voor een afbeelding over twee pagina’s. Heb je dus een mooie foto of afbeelding? Op deze manier kun je die lekker groot meenemen in je ontwerp!
Het belangrijkste voor veel brochures is en blijft toch de tekst. Je wilt een brochure met een goed en lekker leesbare tekst, zodat mensen blijven lezen. Maar hoe zorg je daar voor?
Een onderverdeling in lettertypes kun je maken met schreefloze lettertypes en lettertypes mét schreef. Een schreef is het streepje aan de uiteinden van iedere letter. Ons brein kan letters met een schreef beter en sneller herkennen. Bij langere teksten is het gebruik van een lettertype met een schreef dus een goed idee. Voorbeelden hiervan zijn Times New Roman, Georgia en Cambria. Letters zonder schreef kun je overigens wel prima gebruiken in korte teksten, titels of subteksten. Populaire voorbeelden hiervan zijn Arial, Verdana, Helvetica en Calibri.
Er is inmiddels wel een kleine kentering te zien. De schreefloze lettertypes worden gezien als ‘modern’. Dat een tekst iets minder prettig leest wordt in dat geval dan voor lief genomen.
Witruimtes zijn erg belangrijk voor het goed leesbaar maken van een brochure. Let er dus op bij het maken van je brochure dat er genoeg afstand is tussen de regels. Door de juiste witruimtes te gebruiken, zorg je ervoor dat de regels gemakkelijk te onderscheiden zijn. Dit maakt de tekst een stuk prettiger om te lezen. Erg belangrijk!
Heb je veel tekst? Zorg er dan voor dat deze af en toe onderbroken wordt. Dat kan door bijvoorbeeld een foto of een afbeelding tussen de tekst te plaatsen. Het lijkt hierdoor of de tekst minder lang is en de tekst wordt aantrekkelijker om te lezen.
De geschikte lettergrootte kun je zelf eenvoudig testen door je tekst op de ware grootte uit te printen. Niks is zo vervelend als een lettertype dat net te klein (of juist te groot) is. Heb je veel tekst? Dan kun je een kleinere lettergrootte combineren met voldoende witruimte om toch wat ruimte te besparen.
Met deze tips kun jij aan de slag met het ontwerp voor jouw eigen brochure. Meer tips over ontwerpen en vormgeven? We vertellen je alles over afloop en veiligheidsmarges en resolutie en dpi voor je drukwerk! Wil je direct jouw brochure bestellen? Dan kun je dit natuurlijk ook direct doen.
Tags: