Stickers zijn op ontzettend veel manieren in te zetten. Denk maar eens terug aan je dag. Hoeveel stickers ben je, bewust of onbewust, tegengekomen? Bij het ontbijt, onderweg, op je werk: overal kom je stickers tegen. Ook niet zo gek, want een sticker is een marketingmiddel voor de langere termijn. Een sticker blijft immers plakken en dat betekent meer kans om het gewenste effect te bereiken. Maar waar moet je op letten bij het ontwerpen van een goede sticker? Wij hebben een paar punten op een rijtje gezet om je op weg te helpen!
Een sticker mag lekker opvallen. Het opvallen kun je op verschillende manieren bereiken.
Als eerste de vorm van de sticker zelf. Stickers kom je in allerlei verschillende vormen tegen. Vaak wordt nog gedacht vanuit een ‘standaard’ vierkante of rechthoekige vorm. Dit terwijl een sticker in een andere en afwijkende vorm juist veel meer in het oog springt. Je kunt daarbij denken aan een cirkel of andere geometrische vorm. Maar nog passender is de vorm van de sticker aan te passen aan het ontwerp. Laat jouw logo gewoon contour snijden. Zeker weten dat jouw sticker op deze manier meer aandacht zal trekken!
Daarnaast is het gebruik van kleur ontzettend belangrijk. Bij het trekken van de aandacht gaat het nog niet om de inhoud of wat je wilt zeggen, maar om de uitstraling. Gebruik bij voorkeur heldere kleuren. Dit valt vanaf een afstandje goed op. Net als bij veel ander drukwerk, geldt: beperk het aantal kleuren. Hoe meer kleuren, des te moeilijker het wordt om iets over te brengen. Met één of twee goede en opvallende kleuren zit je vaak al goed. Weet je niet zeker welke kleuren bij elkaar passen? Er zijn verschillende websites en handige tools om kleurcombinaties te vinden die altijd goed zijn. Zie bijvoorbeeld het Adobe color wheel. Heb je zelf al een kleur of kleurenpallet van bijvoorbeeld een huisstijl, gebruik dan deze. Hoe vaker je deze kenmerkende kleuren laat terugkomen in je uitingen, des te sneller je merk of bedrijf herkend wordt.
Met de hoeveelheid tekst op de sticker moet je zuinig zijn. Een sticker is namelijk een eigenaardig product. Een sticker wordt vaak vluchtig of zelfs alleen in het voorbijgaan gezien. Hele lappen tekst op je sticker hebben daarom geen zin. Houd het vooral simpel en overzichtelijk. Vaak is het gebruik van enkele woorden al voldoende. Het doel is meestal om iemand ergens naar toe te laten gaan. Dat kan een fysiek iets zijn (evenement of winkel bijvoorbeeld), maar ook een website of telefoonnummer. Zorg voor een korte en bondige call to action. Eigenlijk kun je wel aanhouden: hoe korter, des te effectiever. Maar zorg wel voor een heldere boodschap. Zo leid je je klanten zonder een omweg naar jouw doel!
Niet alleen de hoeveelheid tekst is belangrijk, maar ook een goed leesbaar lettertype. Zoals al aangegeven, stickers worden vaak vluchtig opgemerkt en bekeken. Het is van belang dat je lettertype dan ook snel en goed leesbaar is. Lettertypes met grote lussen en andere sierlijke franjes zullen de leesbaarheid niet positief beïnvloeden. Hierdoor komt de boodschap minder goed over. Gebruik je in andere uitingen een specifiek lettertype als huisstijl? Bijvoorbeeld op je flyers of posters? Dan kun je dit lettertype - mits goed leesbaar - prima gebruiken. Zo vergroot je de herkenbaarheid en blijf je langer in het geheugen van de ‘lezer’ hangen.
Zoveel wensen, zoveel stickers. Maar welke moet je nu hebben? Welke sticker voor jou het beste is, hangt volledig af van hoe deze wilt gaan gebruiken. Je kiest raamstickers niet alleen voor etalageruiten, maar ook voor binnenramen. Denk bijvoorbeeld aan glazen wanden in kantoorruimtes of scholen. Met een origineel ontwerp creëer je privacy op een leuke manier.
Om onderweg in het oog te springen, kun je kiezen voor het bestickeren van je auto. Je staat er niet altijd bij stil, maar er zijn ontzettend veel mensen per dag die jouw auto zien. Het bestickeren van je auto is dus een effectieve manier om jouw naamsbekendheid te vergroten. Let bij de autostickers op dat je niet te veel details gebruikt. In het verkeer is de tijd waarin de sticker bekeken kan worden echt minimaal. Dus vermeld alleen de belangrijkste informatie zoals je website en telefoonnummer.
Voor kleinere stickers zijn verschillende opties. Om stickers uit te delen zijn losse stickers het handigst. Heb je de stickers nodig voor intern gebruik of bijvoorbeeld als sluitsticker? Dan zou een sticker op rol een perfecte oplossing zijn. Gemakkelijk van de rol te halen en eventueel op te bergen en te gebruiken vanuit een dispenser. En met de stevige plakkracht, plakken deze stickers bijna op iedere ondergrond! Kleinere stickers worden vaak van dichterbij bekeken. Denk aan sluitzegels of toelichting op machines en apparaten. Je zou in sommige gevallen dus iets meer in detail gaan. Zowel qua tekst als afbeelding. Maar houd in je achterhoofd dat ook deze stickers eenvoudig en overzichtelijk moeten zijn.
Wist je dat er ook stickers zijn met een een speciale afwerking? Zo kun je whiteboard folie bedrukken met een eigen ontwerp om bijvoorbeeld een op maat gemaakte planning bij te houden. Of om notities te maken tijdens een overleg. Ideaal!
Leuk dat je zo lang bent blijven plakken! Geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan of benieuwd naar welke soorten stickers we allemaal hebben? Bekijk alle opties op de stickerpagina . Wist je dat wij in een vorig blog ook al handige tips hebben gegeven over het ontwerpen van een flyer?
Tags: