Een brochure kan op ontzettend veel verschillende manier ingezet worden. Denk aan bijvoorbeeld een programmaboekje of een productcatalogus. Hoe je het drukwerk ook in gaat zetten, één ding is zeker: je maakt gebruikt van tekst. Het gebruik van de juiste lettertypes - ook wel fonts genoemd - is daarin essentieel. Niet alleen voor de looks, maar ook zeker voor de leesbaarheid. Lees snel verder en leer alles over de verschillende lettertypes!
Een eerste indruk, die kun je maar één keer maken. Het is dus belangrijk dat die eerste indruk meteen goed is. Omdat een brochure een boekwerk is met verschillende pagina’s, is de cover in eerste instantie het belangrijkste. Zorg ervoor dat deze er aantrekkelijk uitziet en uitnodigt om verder te lezen.
Natuurlijk kan de cover per brochure verschillen. Toch is er wel een leidraad die je bij veel succesvolle covers terugziet. Als eerste is de titel prominent aanwezig. Dit kan een titel zijn, maar ook bijvoorbeeld een (bedrijfs)naam. Daarbij werkt een korte teaser naar de inhoud van de brochure altijd goed. Bij veel magazines wordt er een interessante of spraakmakende quote van een interview gebruikt. Maar bij een productcatalogus kan dit ook prima een omschrijving van de inhoud zijn: collectie lente 20… Je geeft niet niet alles weg, maar wel een tipje van de sluier om nieuwsgierig te maken.
Iets dat zeker niet mag ontbreken is een goede foto of afbeeldingen. Dit neem de meeste plaats in op je ontwerp en trekt dus ook de meeste aandacht. Zorg voor een goed duidelijke en heldere foto die matcht met de stijl van de de rest van de brochure. Misschien overbodig om te zeggen: zorg voor een goede kwaliteit foto. Wij vertellen in een ander artikel graag wat er in een brochure moet. Zo zorg jij altijd voor het perfecte ontwerp!
Er is niets zo vervelend als een tekst die niet de juiste lettergrootte heeft. Te klein is bijna onleesbaar, maar te groot leest ook weer niet prettig. Wat is nou de ideale tekstgrootte? Bij langere teksten is dat tussen de 9 en 12 pt. De titels kunnen natuurlijk groter worden dan de broodtekst, tot wel 10x.
Niet alleen de grootte is belangrijk, ook de indeling en de opmaak. Met name de witruimtes zijn erg belangrijk. Een pagina helemaal vol met tekst met minimale witruimtes, leest alles behalve prettig. Zorg dus voor een fijne regelafstand en deel de tekst logisch in in alinea’s.
Lettertypes kun je, grofweg, opdelen in drie verschillende soorten:
Dit zijn lettertypes waarbij een streepje (schreef) aan de uiteinden zit. Dit streepje zorgt ervoor dat onze hersenen de letters beter kunnen onderscheiden en dus herkennen. Zeker met langere stukken tekst leest dat net even wat prettiger.
Tegenwoordig is er wel een kentering in deze ‘regel’. Voor een moderne uitstraling wordt ook regelmatig gekozen voor een schreefloos lettertype. Met dan de kans dat de tekst minder soepel te lezen is.
Dit zijn lettertypes met strakke lijnen en dus zonder de zogenoemde schreef aan het uiteinde. Deze lettertypes hebben een modern en zakelijk uiterlijk. Door het ontbreken van de schreef, kan het lezen van de teksten iets langer duren. Voor de titels, subtitels, onderschriften of andere korte teksten kun je zonder problemen een lettertype kiezen die je mooi vindt.
Dit zijn vaak sierlijke lettertypes. De leesbaarheid is over het algemeen, zeker in langere teksten, niet optimaal. Probeer het gebruik van deze lettertypes dan ook te beperken tot enkel (sub)titels.
Hoe minder lettertypes je gebruikt, des te beter de tekst leesbaar is. Maar het gebruik van verschillende lettertypes kan er wel voor zorgen dat het ontwerp er leuker uitziet. Wil je meerdere lettertypes gebruiken, ga dan voor maximaal drie.
De lettertypes worden opgedeeld in zogenoemde families. Dit zijn lettertypes die qua uitstraling op elkaar lijken. De stijlregel is om te combineren uit maximaal twee verschillende families. Zo behoud je de eenheid in je ontwerp en zorg je voor een goed leesbaar document.
Nu weet je alles over lettertypes en welk jij het beste voor jou brochure kunt gebruiken. Wij vertellen je verder graag waar je op moet letten als je een brochure laat maken. Zo weet jij zeker dat je het maximale uit je ontwerp haalt.
Tags: