waarom offline marketing

Waarom jij voor offline marketing moet kiezen

Heb je je wel eens afgevraagd wat mensen allemaal aan het doen zijn, wanneer zij met hun telefoon bezig zijn? In de meeste gevallen zal het antwoord ‘niets’ zijn. Want zeg nou zelf, de meeste tijd dat jij op je telefoon zit, ben je ‘dom’ aan het scrollen en kijken. Wat je ziet en leest komt niet eens echt binnen. Welkom bij de online marketing van tegenwoordig. En dit is waarom offline marketing nog altijd zo ontzettend belangrijk is. Iets echt zien werkt een stuk beter!

Offline scoren

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: offline marketing is nog altijd ontzettend effectief. Een stuk effectiever dan veel mensen misschien denken. In het geschreeuw en de luidruchtigheid van het online geweld kun je al snel ondersneeuwen. Met offline marketing heb je de kans om jezelf écht te onderscheiden. Natuurlijk kunnen veel bedrijven tegenwoordig niet zonder online marketing. Maar waarom combineer je het niet? De twee onderdelen kunnen elkaar ook flink versterken!

Omgekeerde digitalisering

Waar jarenlang de digitalisering maar bleef stijgen, zien we de laatste tijd een soort splitsing. Een groep gaat door in die digitalisering en springt direct op alle ontwikkelingen. Maar daar tegenover staat een groep mensen dat het digitaal gebruik juist wil minderen. Bewust even terugtrekken, zonder telefoon, zonder internet. Dit geeft wel aan dat de offline marketing ook in de toekomst een flink bereik blijft hebben.

Het argument dat jongeren alleen nog maar digitaal bezig zijn en drukwerk voor ouderen is, kan hierbij dus direct overboord.

De kracht van herhaling

Een online advertentie zie je vaak maar één keer. En vaak is dit ook nog eens erg vluchtig. Bij offline marketing komt al snel de kracht van herhaling om de hoek kijken. Een poster op een bepaalde plek voor een langere periode zorgt ervoor dat je bij voorbijgangers een mate van herkenbaarheid creëert. En wat te denken van flyers of brochures? Die krijg je op moment 1 in handen en daarna leg je het weg of steek je het weg in je (jas)zak. Maar dat betekent dat je het drukwerk dus nog minimaal 1 keer in handen krijgt.

Ook ben je sneller geneigd om een fysiek iets aandachtiger te bekijken of te bestuderen. Denk maar aan wachtkamer bij een tandarts of dokter. Het zijn vaak oude, niet direct heel interessante tijdschriften die daar liggen. En tóch lees je er in.

kracht van herhaling

Drukwerk met een persoonlijke touch

Zoals gezegd, bij offline marketing zorg je voor iets tastbaars, iets mensen echt kunnen vasthouden. Neem bijvoorbeeld een direct mail. Je stuurt mensen een flyer. Die krijgen zij, zonder dat ze er ook maar iets voor hoeven doen. Als je er dan ook nog eens voor zorgt dat de ontvanger blij wordt van de flyer, dan heb je je doel al behaald! Om dit te bereiken, moet je er wel voor zorgen dat het drukwerk aansluit op de wensen of behoefte van de lezer. Korting in het algemeen of juist op een bepaald product is hier een goed voorbeeld van. Maar ook een aankondiging van een evenement of product kan prima werken. Bedenk goed wat het beste bij jou past.

Proactief én meetbaar

In plaats van dat je klanten naar jou laat komen, kun je met offline marketing heel eenvoudig zelf laten zien wat je te bieden hebt. Bij online marketing komen mensen al snel in een tunnel terecht van alleen waar zij naar op zoek zijn. Bij offline marketing is het veel gemakkelijker om een breder aanbod te laten zien op bijvoorbeeld een poster of een flyer/folder.

Offline marketing niet goed meetbaar? Zeker wel! Verwijs vanuit je uiting naar een unieke landingspagina of maak een UTM-code aan om zo precies te zien hoe succesvol de campagne is. Een andere beproefde manier is om een kortingscode te maken die alleen op die ene uiting staat.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is één van de argumenten die wij veel horen tegen de offline marketing. Logisch, maar is dat argument wel helemaal terecht? Door op te letten wat je precies koopt, kan jouw drukwerk ook prima duurzaam zijn. Denk alleen maar aan het recyclingpapier, dat volledig bestaat uit oud papier. Let bij de keuze voor papier vooral op het FSC-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat het papier wordt gemaakt van hout uit duurzaam beheerde bossen.

Maar niet alleen het materiaal speelt hierbij een rol, ook het productieproces is erg belangrijk. Waar komt de energie vandaan die de drukkerij gebruikt? Hoe wordt er omgegaan met (rest)afval? Dit zijn allemaal punten die bij elkaar kunnen zorgen voor duurzaam drukwerk. Bij Reclameland hebben wij duurzaamheid erg hoog in het vaandel staan. Meer informatie hierover vind je op onze duurzaamheidspagina.

Zelf bewust kiezen

Ook zelf kun je bijdragen aan een duurzamere keuze. Wil je echt zo massaal folders en flyers verspreiden? Je bereikt er misschien veel mensen mee, maar de vraag is of dat allemaal de juiste mensen zijn. Door doelgericht je offline marketing uit te voeren, bespaar je geld, ben je effectiever bezig en het is ook nog eens duurzamer.


Er zijn dus nog altijd genoeg redenen om te kiezen voor offline marketing. Maar vergeet de online marketing ook zeker niet. Door het effectief en functioneel inzetten van beide, haal je het maximale uit je marketingbudget. Nieuwsgierig geworden naar alle mogelijkheden? Neem dan eens een kijkje bij ons promotiedrukwerk.

Tags:

12-01-2023
 
 

Reacties