Ze zijn onmisbaar in de meeste (marketing)campagnes: spandoeken. Letterlijk en figuurlijk een grootse manier van communiceren. Wil jij het maximale uit jouw spandoek halen? Dan hebben wij een paar onmisbare tips voor jou. Op die manier bereik jij de juiste mensen en kun jij de boodschap helder en duidelijk overbrengen. Daar doe je het uiteindelijk voor! Hoe je dat kunt doen? Lees alles over de beste spandoek ontwerpen in dit blog!
Hoe en waar ga je je spandoek inzetten? Dat is de vraag die je jezelf eerst moet stellen bij een spandoek ontwerpen. Hier hangt, naast het type spandoek, ook veel vanaf voor je ontwerp. Wordt het een banner waar mensen dicht aan langs lopen? Dan kun je in je ontwerp met meer details gaan werken. Maar wordt je spandoek op een afstandje gelezen? Dan kun je je voorstellen dat kleine lettertjes of heel gedetailleerde afbeeldingen niet effectief zijn. Deze zorgen eerder voor ruis. Dus zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wie je spandoek waar te zien krijgt.
Naast de vraag hoe, is ook wat een essentiële vraag. Wat is de boodschap die je wilt overbrengen? Wil je mensen fysiek ergens naar toe leiden? Wil je mensen enkel informeren? Wil je een sale aangekondigen? Zorg dat de boodschap die je wilt uitdragen centraal staat in het ontwerp. En maak duidelijk wat je verwacht van de lezer. Met een goede en duidelijke call to action weten mensen je beter te vinden.
Vaak een lastig punt, is de grootte van je spandoek. Want hoe groot moet het worden? Je wilt de boodschap duidelijk kunnen communiceren. Dan is een te klein spandoek niet handig. Maar te groot is ook niet goed. Voor een spandoek zelf is er niet direct een regel die je kunt aanhouden om tot het optimale formaat te komen. Voor teksten zijn er wel een paar regels die je kunt aanhouden. Als je de leesafstand weet, dan is er een rekensommetje: afstand / 3 = grootte in centimeters. Voorbeeld: het spandoek wordt vanaf 5 meter gelezen. Som wordt dan 5 meter / 3 = (ongeveer) 1,67 cm. Om de letters vanaf 5 meter goed te kunnen lezen, zullen deze ongeveer 1,67 cm hoog moeten zijn. Het is geen harde regel, maar je krijgt zo wel een beeld van de lettergrootte die je kunt gebruiken.
Naast het formaat, is het ontwerp natuurlijk belangrijk. Hiermee wil je uiteindelijk je boodschap overbrengen. Voor optimale zichtbaarheid zorg je voor goede kleuren. Goede kleuren zijn in dit geval contrasterende kleuren. Zo weet je zeker dat wat op het spandoek komt, ook echt gelezen of bekeken kan worden.
Maar ook de gedeeltes waar geen tekst komt te staan zijn belangrijk. Deze zogenoemde witruimte zorgen ervoor dat de tekst helder en duidelijk overkomt. Op de meeste spandoeken komt niet heel veel tekst. In dat geval kun je het beste teksten zonder schreef (streepje aan het uiteinde van de letters) gebruiken. Lettertypes met schreef worden gebruikt bij langere stukken tekst, zoals bijvoorbeeld in boeken of lange teksten op flyers.
Klaar om groots op te vallen? Met een spandoek zit je altijd goed. Tegen een gevel of juist vrijstaand in een frame, een spandoek kun je altijd en overal gebruiken. Ga op onze productpagina van de spandoeken en stel jouw ideale spandoek samen!
Tags: