Een visitekaartje is maar een visitekaartje. Toch? Niks is minder waar. Natuurlijk moet een visitekaartje bepaalde informatie bevatten, maar het is ook onderdeel van jouw verhaal en bedrijf. Met een visitekaartje begin je jouw verhaal. Hoe je dat doet? Dat lees je op deze pagina!
Storytelling is het verhaal dat u uw klanten wilt meegeven. Dat kan direct te maken hebben met een product of een dienst. Maar ook zonder een directe link naar het product of de dienst kan storytelling waardevol zijn. Het doel is om mensen binding en feeling met het merk te krijgen. Door mee te gaan in het traject voelen zij zich onderdeel van uw merk.
Hoe je storytelling toepast, dat is geheel aan jou. Je kunt het zo groot maken als je zelf wilt. Kies je bijvoorbeeld bedrijfsbreed of juist voor één categorie of product? Het begint al op het moment dat de klant voor het eerst in aanraking met jouw merk komt. Een visitekaartje is hiervoor dus bij uitstek het ideale product Dat is het startpunt en kan doorgaan tot zelfs nadat het product is geleverd of de dienst is uitgevoerd. Online én offline zijn hierbij beide erg belangrijk en moeten elkaar versterken en aanvullen.
Met een visitekaartje kun je op een eenvoudige manier al een verhaal vertellen. Niet per se letterlijk met tekst en woorden, maar wel met het ontwerp en uitstraling van het visitekaartje. Een mooi voorbeeld zijn de visitekaartjes hierboven. Met een paar kleine aanpassingen heb je een uniek visitekaartje dat echt jouw verhaal vertelt. Een afslankcoach waarbij je de buik met een afscheurstrook kunt verwijderen? Of een extra laag onder een sticker met een resultaat waar iemand naar op zoek is? Naast dat je zelf je verhaal vertelt, wordt er gegarandeerd ook over je gesproken. Win-win situatie dus!
Opvallen met visitekaartjes, dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Vaak wordt er gekozen voor een vrij standaard kaartje met contactgegevens en eventueel een fotootje. Maar als je daar op een beurs 50 van in je handen gedrukt krijgt, zeg maar eerlijk, dan belanden die ook maar een grote stapel. Opvallen, dat is wat je wilt! Je kunt kiezen voor een afwijkend materiaal. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel verschillende papiersoorten. Het onscheurbare synaps, het luxe Tinteretto Gesso of gewoon het degelijke 350 grams mat mc. Maar ook het ontwerp en de vorm zijn daarin belangrijk. Denk eens out-of-the-box. Wat is het waar jij goed in bent. Komt dat goed duidelijk naar voren in het kaartje? En een ontwerp met een knipoog kan, ook zakelijk gezien, prima. Kijk bijvoorbeeld naar het visitekaartje van plastisch chirurg. Met de siliconen borsten zie je direct wij hij doet én zal het kaartje je nog lang bijblijven. Met het stansen van een visitekaartje zorg je voor een unieke vorm. En een afwijkend formaat visitekaartje? Met de optie ‘Eigen maat’ bepaal je zelf de grootte!
Meer tips voor het maken van een visitekaartje? Inspiratie opdoen of voorbeelden van visitekaartjes zien? Wij vertellen je graag alles over dit mooie en veelzijdige product.
Tags: visitekaartjes, storytelling, verhalen