relatiegeschenken

Relatiegeschenken, geef ze toch weg!

Je krijgt ze zelf hoogstwaarschijnlijk ook: relatiegeschenken. Of het nu gaat om een bedrukte pen, notitieblokjes, keycords of ludieke geschenken: ze worden niet voor niets weggegeven. Het doel van een relatiegeschenk is dat de ontvanger vaker aan je denkt en uiteindelijk jou kiest om zaken mee te doen. Maar hoe vergroot je de kans dat je potentiële nieuwe klant bij jou uitkomt? Het antwoord op deze vraag is simpeler dan je denkt. Je komt erachter in dit blog!

Dankzij een goed relatiegeschenk blijf je in gedachten

Zoals we hierboven al schreven, met een relatiegeschenk wil je in gedachten van je (potentiële) klant blijven. Je vergroot deze kans door een bruikbaar relatiegeschenk weg te geven. Wat is een bruikbaar geschenk? Je bereikt het meeste door een relatiegeschenk uit te delen dat meerdere malen te gebruiken is. Op deze manier ziet de ontvanger op verschillende momenten jouw (merk)naam en logo voorbij komen. Grote kans dat hij of zij dus ook vaker aan jouw bedrijf denkt!

Een herbruikbaar relatiegeschenk zorgt er niet alleen voor dat de ontvanger vaker aan je denkt. Zo wordt duurzaamheid een steeds belangrijker onderwerp. Een eenmalig te gebruiken geschenk zal minder en minder aansluiten bij de wens naar duurzame producten. Nog een goede reden om voor een vaker te gebruiken relatiegeschenk te kiezen.


Hoe kies je het juiste relatiegeschenk?

Wanneer je op zoek gaat naar een passend relatiegeschenk, kom je er al snel achter dat er enorm veel keuze is. Hoe maak je de juiste keuze? Er zijn 2 factoren die doorslaggevend zijn voor een geschenk:

  1. Het relatiegeschenk moet bij je bedrijf (en de uitstraling van je bedrijf) passen;
  2. Het relatiegeschenk moet aansluiten bij je doelgroep.

Bovenstaande factoren klinken hoogstwaarschijnlijk erg logisch. Je slaat echter gemakkelijker de plank mis. Een simpel plastic waterflesje met een bedrukt etiket klinkt leuk, maar wanneer je als bedrijf zijnde voor duurzaamheid staat, sluit een eenmalig bruikbaar waterflesje niet goed aan bij deze waarde. Een ander voorbeeld is het weggeven van een bedrukt rompertje, terwijl je doelgroep 55+ is. Grote kans dat deze doelgroep helemaal niks kan met zo een relatiegeschenk.

rompertje

Voorbeelden van relatiegeschenken

Hoe het dan wel moet? Geef als sportschool zijnde een bedrukte sporttas aan je leden. Zo maak je je leden blij met een bruikbaar cadeau, terwijl zij een wandelend reclamebord voor je zijn. Of geef als verzekeringsmaatschappij een paraplu met logo cadeau aan klanten. Daarmee straal je - letterlijk - uit dat je jouw klanten uit de drup helpt. Een ander origineel relatiegeschenk is een tegeltje. Leuk voor bijvoorbeeld een makelaarskantoor om weg te geven, zo een warm welkom in een nieuw huis! Ben je dagelijks onderweg om koffieapparaten te verkopen? Sla dan mokken met je eigen logo in en geef deze bij elk bezoek weg. Bij elk kopje koffie (of thee) zal de ontvanger aan je denken.

paraplu

Bij Reclameland vind je tal van geschikte relatiegeschenken. En uiteraard zijn ze allemaal te voorzien van jouw eigen (bedrijfs)naam, logo of teksten. Waar ga jij je klanten mee verrassen?

Tags:

27-06-2022
 
 

Reacties