FD Gazellen Award voor Reclameland

Nieuw btw-nummer voor eenmanszaken

Heb jij een eenmanszaak? Dan krijg je uiterlijk 31 december 2019 een ander btw-nummer toegewezen. Dit nieuwe nummer moet vanaf 1 januari 2020 worden gebruikt op al je facturen en je website. Zorg dus dat je voor deze datum je administratie helemaal up-to-date hebt.

Waarom krijg ik een nieuw btw-nummer?

Het btw-nummer van eenmanszaken heeft al jaren een koppeling met het BSN-nummer (burgerservicenummer). De Autoriteit Persoonsgegevens gaf begin 2019 aan dat dit onwenselijk, onrechtmatig én privacygevoelig is. Vandaar dat alle Nederlandse eenmanszaken voor 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer krijgen. Dit nummer heeft geen koppeling meer met het BSN-nummer. 

Waarvoor moet ik een btw-nummer gebruiken?

Een btw-nummer zet je altijd op je facturen en je website. Daarnaast wordt het gebruikt voor handelsverkeer binnen de EU en andere transacties op basis van EU-regelgeving. Een btw-identificatienummer bestaat uit 14 tekens: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en 2 cijfers. In ons geval is dat bijvoorbeeld NL819456123B01. 

Vanaf wanneer moet ik mijn nieuwe btw-nummer gebruiken?

Vanaf 1 januari 2020 gebruik je in alle contacten met klanten en leveranciers je nieuwe btw-nummer. Dit betekent dat je:

  • Het btw-nummer op je facturen en je briefpapier moet aanpassen.
  • Het btw-nummer op je website moet aanpassen.
  • Je boekhouder/accountant moet informeren.

Wat doe ik nu met mijn oude btw-nummer?

Alleen als je met de Belastingdienst communiceert, blijf je het oude nummer gebruiken. Dit oude, op je BSN gebaseerde nummer, heet vanaf 2020 je omzetbelastingnummer. 

Bekijk voor actuele informatie over het toewijzen van een nieuw btw-nummer de website van de Belastingdienst.


Tags: drukkerij, btw-nummer, briefpapier, facturen

04-11-2019
 
 

Reacties