Een flyer ontwerpen hoeft helemaal niet heel ingewikkeld te zijn. Zelfs als het niet jouw dagelijkse bezigheid is, kun je toch een mooi ontwerp maken. Er zijn wel een aantal punten waar je goed op moet letten. Met gedrukte flyers heb je een groot bereik en dat wil je natuurlijk zo goed als mogelijk benutten. Met een goede en duidelijke flyer is de kans een stuk groter dat de lezer jou en je boodschap onthoudt. Daar doe je het uiteindelijk voor!
Met een flyer wil je de aandacht van je klant erbij trekken. Om dat te doen heeft je flyer een goede en logische opbouw nodig. De lezer begint nagenoeg altijd bovenaan de flyer met lezen. Is het interessant genoeg? Dan wordt er steeds verder naar beneden gewerkt. Belangrijk dus om in het bovenste gedeelte van de flyer jouw punt duidelijk te maken en te zorgen dat de aandacht vastgehouden wordt. Maar waar moet je nu nog meer om denken bij het opmaken van je flyer?
Een goede pakkende titel die ook nog eens de lading van je flyer dekt is onmisbaar. De titel is een stuk van de tekst dat eigenlijk direct opvalt en de aandacht trekt. Belangrijk dus om te zorgen dat je de lezer hierbij vasthoudt. Voor een titel kun je het beste inhaken op het doel van je flyer. Denk bijvoorbeeld - als je iets verkoopt - aan pakkende steekwoorden waar mensen gevoelig voor zijn. Wat is de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen? Houd je uitverkoop? Heb je een nieuw product? Bied je iets bijzonders aan? Wat maakt jou en jouw product of dienst bijzonder? Verpak dat vervolgens in een paar woorden in je titel. Zo maak je de mensen nieuwsgierig naar wat je verder te vertellen hebt!
Tussenkopjes brengen structuur en overzicht aan op je flyer. Door met kopjes te werken geef je met een paar woorden eenvoudig aan waar de tekst over gaat. Ziet iemand een interessante kop? Dan wordt er al snel verder gelezen. Zorg wel dat de kop geen losstaande kop is, maar aansluit op de tekst daaronder. Door nog niet alles weg te geven in de titel en mensen nieuwsgierig te maken, daag je de lezer uit om verder te lezen. Tussenkopjes zorgen er tenslotte voor dat je tekst een stuk behapbaarder wordt. Je deelt de tekst op, waardoor het niet een grote lap tekst lijkt. Zo vergroot je de kans dat jouw tekst gelezen wordt.
De gouden regel van flyers: less is more. Zorg ervoor dat de ontvanger in één oogopslag kan zien waar de flyer over gaat. Je kunt daarvoor zorgen door de tekst te schrijven die pakkend is. Geen overbodig lange teksten, maar snel tot een punt komen. Heb je wel een langere tekst die je graag wil delen? Maak een korte en bondige samenvatting. Voor de hele tekst kun je vervolgens verwijzen naar een andere bron. Denk aan bijvoorbeeld een brochure of website.
Naast het gebruik van de eerder genoemde tussenkopjes, werken opsommingen ontzettend goed. Dit zorgt voor overzicht en een duidelijke structuur met korte stukjes tekst. Ideaal voor de vluchtige lezer!
Maar wat moet de lezer precies doen na het lezen van jouw flyer? Een duidelijke en heldere call to action is daarbij erg belangrijk. Wat verwacht jij van de lezer? Moet deze direct overgaan tot de aankoop van jouw product? Of wil je juist dat de lezer naar een specifieke website gaat? Of wordt er verwacht dat hij of zij op een bepaald moment ergens is? Vermeld dit duidelijk op je flyer. Dit zorgt - in combinatie met duidelijke contactgegevens - ervoor dat de klant/bezoeker/gast jou na het lezen van de flyer ook kan bereiken en terugvinden. Dat is natuurlijk wat je uiteindelijk wilt!
Beeldend materiaal is ook een belangrijk onderdeel van je flyer. Afbeeldingen worden namelijk veel sneller opgenomen dan tekst. Dit komt, omdat de mens visueel is ingesteld. De afwisseling tussen tekst en afbeeldingen is erg belangrijk om de aandacht van de lezer erbij te houden. Een foto zegt meer dan 1000 woorden!
Zet je afbeeldingen op je flyer? Houd er dan rekening mee dat de afbeeldingen ook echt iets toevoegen aan de flyer. Een foto die niet aansluit bij je boodschap werkt alleen maar afleidend. Kun je geen passende afbeelding vinden? Kies er dan bewust voor om geen afbeelding te gebruiken.
Mooie afbeeldingen en foto’s tillen je flyer naar een hoger niveau. Zorg er daarbij wel voor dat je afbeeldingen gebruikt van voldoende kwaliteit. Tip: gebruik afbeeldingen met een dpi van minimaal 300. Hiervan weet je zeker dat ze mooi geprint en gedrukt worden!
Witruimtes zijn, net als tekst en afbeeldingen, erg belangrijk op een flyer. Met witruimtes kun je bepaalde stukken van je flyer in de etalage zetten. De witruimte zorgt namelijk dat als er daarna wél iets staat, dat dit veel meer opvalt. Tekst valt veel meer op als het niet is weggestopt in grote ellenlange stukken tekst. En natuurlijk de witruimtes tussen de woorden en zinnen niet te vergeten. Zorg voor voldoende witruimte om woorden en zinnen van elkaar te onderscheiden. Dit maakt dat een tekst vlot wegleest. Je wilt niet dat de lezer moeite moet doen om te lezen wat jij te zeggen hebt. De aandacht brokkelt dan al snel af. Dat zou zonde zijn!
Het lettertype dat je gebruikt voor je flyer heeft veel invloed op de leesbaarheid. Een lettertype met veel krullen en tierlantijnen vergroot de kans dat jouw tekst niet eenvoudig te lezen is. Zorg er dus op dat je een duidelijk lettertype gebruikt!
Maar hoe kies je het juiste lettertype? Lettertypes kunnen grofweg worden verdeeld in twee groepen: met schreef of schreefloos. De schreef is een extra streepje aan het uiteinde van de letter. Dit wordt vaak gebruikt bij langere teksten in bijvoorbeeld boeken. Bij je korte teksten zoals een flyer kun je het beste gebruik maken van schreefloze lettertypes.
Ook de lettergrootte is erg belangrijk. Zoals eerder al gezegd, je wilt niet hele grote stukken tekst op je flyer. Zo is er ruimte om een iets groter lettertype te gebruiken dan je misschien in een boek of tijdschrift gewend bent. Dat maakt het lezen gemakkelijk en de kans dat meer mensen je boodschap lezen is dan een stuk groter. Meer weten? We vertellen je alles over het lettertypegebruik in brochures.
Het gebruik van kleur geeft je flyer een frisse uitstraling. Mocht je niet helemaal weten welke kleuren je op wat voor manier wilt gebruiken, kun je je aan de 60-30-10 regel houden. De getallen staan voor procenten kleur op je flyer. De 60% is hierin je basiskleur. De 30% is gericht om bepaalde onderdelen uit te lichten en extra aandacht te geven. En met de laatste 10%, trek je direct de aandacht van de lezer. Dit is bedoeld voor een belangrijke boodschap of belangrijke informatie. Zorg tenslotte voor voldoende contrast tussen de verschillende kleuren. Zo hou je alles overzichtelijk!
Een flyer ontwerpen doe je het beste met een programma dat daar ook voor bedoeld is. Heb je geen programma? Geen probleem! Op onze website kun je eenvoudig aan de slag met onze ontwerptool. Heb jij het ontwerp voor jouw perfecte flyer klaar? Wij drukken het voor je!
Naast flyers ook nog op zoek naar ander promotie- of marketingmateriaal? In dit blog vertellen wij waar je op moet letten bij het maken van een sticker.
Tags: