Een QR-code is dé manier om offline en online met elkaar te verbinden. Door je drukwerk te personaliseren met een QR-code, kun je snel en eenvoudig doorverwijzen naar de internetpagina die jij wil. Maar wat is een QR-code precies? En hoe zorg je dat dit op jouw drukwerk komt? In dit blog leggen wij je er alles over uit. En natuurlijk ook hoe jij een QR-code het beste kunt gebruiken.
Een QR-code is een vierkante afbeelding die bestaat uit verschillende kleine vierkantjes. Deze vierkantjes vormen samen een unieke code die linkt naar een website. Welke website, dat bepaal je zelf. Dit kan de homepage zijn, maar ook een heel specifieke pagina. Met de camera van je mobiele telefoon of ander mobiel apparaat scan je de code. Je wordt vervolgens automatisch doorgelinkt naar de opgegeven pagina. Een QR-code wordt veel gebruikt op folders en flyers, maar ook bijvoorbeeld als unieke code op een toegangskaart. Tegenwoordig zien we daarnaast ook steeds meer horeca drukwerk met QR-codes.
Om een QR-code te kunnen drukken, moet je er natuurlijk eerst één hebben. Je kunt de code op twee verschillende manieren inzetten: één code of juist unieke codes.
Heb je één code voor de hele oplage, dan kun je deze zelf in je het ontwerp meenemen. Hiervoor hoef je dan ook niet te kiezen voor het personaliseren van je drukwerk. Via een QR-code generator maak je eenvoudig je eigen code. Download de code vervolgens als .eps-bestand om aan je drukbestand toe te voegen. Ieder exemplaar heeft hierbij dezelfde code.
Wil je meerdere unieke codes gebruiken in één oplage? Deze unieke QR-codes kun je bijvoorbeeld gebruiken op een toegangsticket of als je mensen naar een individuele unieke pagina wilt leiden. Je hoeft niet voor ieder flyer zelf een unieke code te generen. In een Excel-bestand lever je de benodigde gegevens aan en wij kunnen het drukwerk personaliseren met jouw eigen unieke QR-codes. In het bestelproces kun je bij digitaal drukwerk de optie ‘Personaliseren’ selecteren.
Hoe groot moet de QR-code eigenlijk zijn om goed gescand te kunnen worden? Dat is afhankelijk van de afstand tussen de persoon en de QR-code. Wij hebben voor drie veel voorkomende gevallen het minimale formaat voor je uitgezocht:
Scanafstand | Grootte QR-code | Voorbeeld drukwerk |
---|---|---|
0,2 meter | 2 x 2 centimeter | flyer of magazine |
1,5 meter | 9,5 x 9,5 centimeter | abri of in bushokje |
10 meter | 38 x 38 centimeter | billboard langs de weg |
Achter elke QR-code hangt een URL (webadres) waar je na het scannen naar toe wordt geleid. De lengte van de URL-link bepaalt de opbouw van de QR-code. Hoe langer jouw link is, des te complexer (meer vierkantjes) de QR-code wordt. Zeker bij de kleiner QR-codes van bijvoorbeeld 2 x 2 centimeter kan dit zorgen voor problemen bij het scannen. In zo’n geval is handig om de URL te verkorten. Dit kan bijvoorbeeld via Bitly of Ow.ly. Op deze manier weet je zeker dat jouw code goed te scannen is.
https://www.reclameland.nl/blog/
view/drukwerk-en-qr-codes
https://www.reclameland.nl/blog
reclameland.nl
Heb je je ontwerp helemaal klaar? Of heb je een proef van ons toegestuurd gekregen? Dan is het verstandig de QR-code te testen. Zo weet je zeker dat het werkt. Open het drukbestand en zet deze op ware grootte (100%). Scan de code van een afstand die ongeveer hoort bij het product. Wil je het helemaal goed testen, gebruik dan telefoons met verschillende besturingssystemen. Zo weet je zeker dat het voor iedere telefoon goed werkt.
De QR-code zelf is natuurlijk belangrijk, maar de pagina erachter misschien nog wel belangrijker. Zorg dat deze mobiel-vriendelijk is en goed leesbaar vanaf een mobiele telefoon of tablet. Niet alleen handig bij een QR-code, maar websites worden tegenwoordig sowieso veel via mobiele apparaten bezocht.
Heb je nog vragen over het personaliseren van drukwerk met QR-codes? Of wil je op een andere manier drukwerk personaliseren? Zo kunnen wij bijvoorbeeld ook jouw loten of toegangskaarten voorzien van een unieke nummering. Wel zo handig. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen. Wij kijken en denken graag met je mee.
Tags: drukwerk, QR-code