5 valkuilen in drukwerk die je wit voorkomen

5 valkuilen in drukwerk die je wilt voorkomen

Wil je drukwerk gaan inzetten om jouw merk op de kaart te zetten? Of wil je met drukwerk de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten? Goede keuze! Voordat je al je drukwerk bestelt, willen we je op een aantal valkuilen wijzen. We geven je 5 tips waarmee jij zorgt dat je drukwerk het gewenste effect bereikt!

De meest voorkomende fouten in drukwerk

Je kunt met drukwerk enorm veel bereiken. Denk maar aan vertrouwen, zichtbaarheid en klantloyaliteit. Maar om dat allemaal te kunnen bereiken is het belangrijk dat je weet hoe je drukwerk inzet. En vooral; welke fouten moet je voorkomen? Je hoeft dit gelukkig zelf niet allemaal uit te zoeken. We helpen je op weg en geven je inzicht in maar liefst 5 veelvoorkomende fouten in het gebruik van drukwerk.

Valkuil 1: een verkeerde boodschap

Het allerbelangrijkste voor je drukwerk is de boodschap. Wat wil je vertellen met je drukwerk? Wat voor gevoel moet de ontvanger krijgen wanneer hij of zij jouw drukwerk ziet of ontvangt? Een veelgemaakte fout is het formuleren van een boodschap vanuit de zender. Het gevolg van deze fout is dat je boodschap niet goed begrepen wordt of, erger nog, vergeten wordt.

Uiteraard bepaal jij wat er op jouw uiting komt te staan en wat de inhoud ervan is. Maar jij bent niet degene die je wil overtuigen of informeren! Verplaats je daarom in je doelgroep en kijk vanuit de schoenen van de ontvanger naar jouw boodschap. Begrijp je de boodschap? Kun jij de vraag “What’s in it for me?” (wat heb ik eraan) beantwoorden als je naar jouw uiting kijkt? Als je beide vragen met “nee” beantwoordt, is je boodschap misschien wel teveel vanuit de zender geformuleerd.

Tip 1: verplaats je tijdens het formuleren van je boodschap in je doelgroep. Hierdoor creëer je een boodschap die veel beter bij je gewenste ontvangers aansluit!

Valkuil 2: het verkeerde product voor je boodschap

Het eerste advies dat we je willen geven is het goed nagaan of het door jou gekozen medium bij je boodschap aansluit. Wat we daar precies mee bedoelen? Een verkeerde match tussen een product en je boodschap zorgt ervoor dat je boodschap niet overkomt. Een voorbeeld van een mismatch is een lange lap tekst op een grote poster. Een poster gebruik je doorgaans om de aandacht van voorbijgangers te trekken, terwijl ze ergens langslopen of wachten. Denk maar aan een poster op een winkelruit of een abri bij de bushalte. Niemand neemt de tijd om een ellenlange tekst op een poster te lezen. Dit past simpelweg niet in het moment waarop de ontvanger jouw poster ziet.

Een tweede voorbeeld van een verkeerd medium is een gevouwen folder met weinig informatie. Heb je moeite om alle ruimte van de folder te vullen? Misschien past een flyer beter bij je boodschap.

Tip 2: denk goed na over de inhoud van je boodschap en hoe je deze boodschap uit wilt dragen. Baseer hier de uiteindelijke keuze voor het product op.

Valkuil 3: geen lijn in je verschillende uitingen

Het gebruiken van verschillende soorten drukwerk is een goede manier om je zichtbaarheid op verschillende manieren te vergroten. Ben je van plan om een mix van producten in te gaan zetten? Houdt er rekening mee dat je in alle verschillende uitingen dezelfde lijn qua design én boodschap aanhoudt. Het ontbreken van een duidelijke lijn zorgt ervoor dat je doelgroep jouw boodschap minder goed herkend en daardoor vergeet. En dat is zonde van al je harde werk! Zorg er dus altijd voor een eenduidige boodschap in zowel stijl als je letterlijke boodschap. Hoe zorg je voor deze lijn? Laat bijvoorbeeld je logo overal terugkomen, klein of groot. En gebruik dezelfde huisstijl voor al je drukwerk.

Tip 3: zorg ervoor dat een duidelijke lijn in al je uitingen terugkomt. Dit zorgt voor herkenbaarheid!


geen lijn in je drukwerk

Valkuil 4: drukwerk van een lage kwaliteit

Je kunt nog zo hoog inzetten met drukwerk, wanneer je drukwerk van een lage kwaliteit is, is al je harde werk bijna voor niks. Je uitingen zien er niet professioneel uit en dat heeft een slechte invloed op je reputatie. Ook deze valkuil is te voorkomen!

Wist je dat je zelf veel invloed hebt op de kwaliteit van je drukwerk? Een mooie flyer, folder of spandoek valt of staat met het drukbestand. Denk maar aan het aanhouden van de juiste marges, een foto gebruiken van voldoende resolutie en een goede inktdekking. Je hoeft dit niet allemaal zelf uit te zoeken! We leren je alles wat je moet weten voor het vormgeven van drukwerk.

Tip 4: lever een ontwerp van hoge kwaliteit aan. Met een goed drukbestand ben jij gegarandeerd van mooi drukwerk.

Valkuil 5: een te krappe deadline

Jouw drukwerk is altijd maatwerk. Je eigen gemaakte ontwerp, gedrukt op verschillende producten, ligt natuurlijk niet standaard in een magazijn. Doordat jouw bestelling volledig door ons samengesteld moet worden, zit een vertraging in de levertijd altijd in een klein hoekje. Gelukkig gaat het nagenoeg altijd goed! Desalniettemin adviseren we je om nooit op het allerlaatste moment te wachten om jouw drukwerk te bestellen. Simpelweg omdat dit je een hele hoop stress scheelt.

Wist je dat je jouw drukwerk bij Reclameland ook kunt afhalen? Je vindt deze optie in de check-out. Dat scheelt weer wachten op de bezorgdienst. ;-)

Tip 5: wees goed voorbereid en bestel je drukwerk op tijd. Zo sta jij nooit met lege handen op je evenement!


Nu weet je alles over de grootste valkuilen die wij vaak voorbij komen in de wereld van drukwerk, en ook vooral hoe je deze fouten kunt voorkomen. Een gewaarschuwd mens telt immers voor 2. Heb je vragen over deze valkuilen? Stel al je vragen aan onze experts. We helpen je graag verder!

Tags:

16-01-2023
 
 

Reacties