Een visitekaartje, het lijkt zo een eenvoudig iets. Het is ook niet heel ingewikkeld, maar er zijn wel een aantal punten waarmee je extra kunt scoren. En dat is natuurlijk nooit verkeerd. Wij drukken jaarlijks miljoenen visitekaartjes en mogen ons dus wel met recht dé visitekaartjesspecialist van België noemen. Speciaal voor jou hebben wij 5 tips voor je op een rijtje gezet om het maximale uit jouw visitekaartje te halen.
Een visitekaartje zet je over het algemeen in voor zakelijke doeleinden. Je wilt jezelf of het bedrijf in de etalage zetten en verkopen. Dan is de uitstraling van het kaartje het allerbelangrijkste. Dat begint bij een goed en professioneel logo dat je gebruikt. Heb je dit nog niet? Dan is het zeker de investering waard om hier professionele hulp voor te zoeken. Een logo gebruik je niet alleen op een visitekaartje, maar is multi-inzetbaar. Denk ook aan bijvoorbeeld briefpapier, enveloppen, (auto)stickers en noem het maar op. Het is een eenmalige investering waar je erg lang profijt van zult hebben.
Er zijn tegenwoordig verschillende manieren om op een relatief eenvoudig manier een professioneel ogend ontwerp te maken. Kom je er niet uit? Schroom dan ook zeker niet om hulp in te schakelen. Er zijn ongetwijfeld mensen in je omgeving die je graag helpen. Het visitekaartje is is voor velen één van de eerste contactmomenten met jouw. Zorg dat die eerste indruk goed is!
Natuurlijk kun je gaan voor een wit kaartje met daarop zakelijk, in zwarte tekst, je contactgegevens. Maar zeg eerlijk: heel erg uitnodigend is dat niet direct. Je kunt een kaartje eenvoudig een stuk persoonlijker maken door een foto van jezelf toe te voegen. Het straalt betrouwbaarheid uit (jij verstopt je immers niet), het ziet er professioneel uit en het geeft het kaartje extra kleur.
Zorg wel dat het een passende foto is die je gebruikt. Professioneel een foto maken is een optie natuurlijk. Maar ook thuis of juist in een werksetting, kan het ook prima. En je weet wat zeggen: een foto zegt meer dan duizend woorden. Een foto is dus zeker een goed idee.
En dan misschien wel het lastigste punt in het bestelproces: voor welk papier ga je? Er zijn tegenwoordig zo ontzettende veel verschillende papiersoorten, dat je door de bomen bijna het bos niet meer ziet. Bij ons is nog altijd het 350 grams mat mc een populair en geliefd papiersoort. Dit papier is ideaal voor als je op zoek bent naar goedkope visitekaartjes. Het is basic, maar toch erg stevig. Je kunt nog kiezen voor een glans laminaat of een mat laminaat om het kaartje net wat extra luxe mee te geven.
Maar de speciale papiersoorten worden ook steeds populairder. Denk aan linnenpersing, recyclingpapier of kraftkarton. Allemaal papiersoorten met een eigen uitstraling en kleur. Met het juiste papier kan het je visitekaartje echt versterken. In onze drukwerkvoorbeelden vind je alle papiersoorten terug. Zo zie je eenvoudig welk papiersoort het beste bij jou past. Hier lees je meer over de verschillende materialen voor visitekaartjes.
Of je een visitekaartje nu enkelzijdig of dubbelzijdig laat drukken, voor de prijs maakt dat niet zo heel veel uit. In dat geval kun je maar beter de volledige ruimte zo goed mogelijk benutten. Wat veel gedaan wordt is op de voorzijde de (contact)informatie van de persoon te plaatsen en de achterkant te voorzien van een kleur, een afbeelding, het bedrijfslogo of een andere vorm van huisstijl. Zo kun je de voorzijde basic houden met alle informatie overzichtelijk bij elkaar en de achterkant extra herkenbaarheid creëren.
Vergeet niet waarvoor een visitekaartje is bedoeld. Het gaat erom dat de ontvanger weet wie jij bent en jou eventueel kan bereiken. Het beste neem je zoveel opties als mogelijk op. Hoofdgegevens zijn:
Dit zijn de punten die zeker niet mogen ontbreken op je visitekaartje. Er gaat nog wel eens een discussie dat sommigen een 06-nummer op een visitekaartje onprofessioneel vinden ogen. Wij vinden dit achterhaald en het kan prima. Het geeft alleen maar aan dat je goed bereikbaar bent, zelfs als je onderweg bent. Voor een mailadres is wellicht wel handig om te kijken naar een eigen domeinnaam. Een Hotmail of Gmail-adres kan toch iets minder betrouwbaar overkomen. Een eigen domeinnaam is niet ingewikkeld en hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Het staat in ieder geval een stuk beter op al je uitingen!
Geïnspireerd geraakt? Ga direct aan de slag met je visitekaartjes! Weten welk drukwerk jij als ondernemer nog meer nodig hebt? We zetten een aantal musthaves voor je op een rij.
Tags: